Zuid Thailand 1/2

19 mei 2016 - Tambon Ko Lanta Yai, Thailand

Mijn hond had mijn telefoon opgegeten, de brug stond open. Of nee, mijn ketting lag eraf. Een maand geleden alweer van ons laatste verslag. Kan honderden smoesjes verzinnen, maar de drukte en gezelligheid van de afgelopen maand lagen ten grondslag aan dit verzuim. Sorry.

We zouden na het Songkran festival nog 9 dagen in Chiang Mai blijven en dat zou veelal relaxen worden tot dat Nicole en Noor langs zouden komen. Die vijf dagen hebben we dan ook ontelbare duiken in het zwembad genomen en meerdere bioscoopbezoekjes gepleegd. De night market konden we op een gegeven moment ook wel dromen en daarom was het goed dat ons bezoek toen eindelijk arriveerde. Een frisse wind door ons avontuur in Chiang Mai. Meteen werden bezoekjes naar het olifantenpark gepland en de plaatselijke tempel, gelegen hoog in de bergen. De hitte begon onlangs steeds extremere vormen aan te nemen dus een zwembad bij ieder verblijf werd meer een must dan een luxedingetje.

Het bezoek aan elephant sanctuary was een succes. Geen olifanten rijden of trektocht, maar het wassen, voeden en verzorgen van de beesten. Wat een enorme dieren. Zo machtig en krachtig dat je automatisch een stap opzij deed wanneer er zo een vijf ton wegende olifant op je af kwam. Hoog in de bergen leken ze een stuk gelukkiger dan de olifanten die we al vaak genoeg gepasseerd waren die bedoeld waren als attractie in de vorm van trektochten. Niet voor niets is het daar onlangs in Thailand een keer gruwelijk mis gegaan. Het bezoek aan dit park was een waanzinige ervaring en een onvergetelijk.

Alles in perspectief, de tempel was ook mooi. Ook deze lag hoog in de bergen. De doi sutep, als ik het goed schrijf, was een druk bezochte. Veel toeristen (lees, chinezen) waren op deze tempel afgekomen. Het was het waard alleen de warmte deed ons 4 snel besluiten terug te gaan met onze tuktuk naar het hotel. Een frisse duik hadden we wel even nodig na deze warmte. Zelfs veel lokale mensen klaagde in deze periode over het ontzettend warme weer. Warmer dan anders.

Na dus 13 dagen waarvan 4 met gezelschap van Noor en Nicole zat ons verblijf in Chiang Mai er op. We gingen door. Door naar Pai een nog noorderlijk gelegen stadje die de uitstraling had van een aan het stadsleven ontrokken gemeenschap. Mensen op blote voeten, veel rastaharen en een extreem relaxte sfeer. Ons verblijf, countryside resort, was een prachtig resort gelegen tussen de rijstvelden en bergen. Een heerlijk zwembad temidden van dit alles maakte het plaatje alleen nog maar mooier. Toch wilde we toch wat zien van de omgeving en hebben we twee scooters gehuurd om ons comfortabel te kunnen verplaatsen. Zo hebben we een warmwaterbron in de bergen bezocht. Het kraakheldere water met, zoals de naam al doet vermoeden warm water, was heerlijk. Niet ideaal om in af te koelen maar geweldig plaatsje midden in de bergen en jungle. We hebben daar genoten. Helaas was de weg er naartoe hier en daar iets te stijl wat als gevolg had dat we enkele stijle stukken hebben moeten lopen. De bron maakte gelukkig een hoop goed en op de terugweg hadden we een auto bereid gevonden de helft van ons groepje met de auto mee te nemen. Dat scheelde in ieder geval wat vermogen voor ons lichte scootertje.

Tweede en tevens laatste stop, na een tussentijd zwembadbezoek, was de canyon. Een prachtige plek om zonsondergang te zien en op grote hoogte over dunne paadjes tussen enorme afgronden en bossen te lopen. Er moest hier en daar wel wat klauterwerk aan te pas komen om de betere spots te bereiken. Maar met voorzichtigheid in acht nemend hebben we ze kunnen bereiken en mooie foto's kunnen nemen. De dagen vliegen om en als avondeten vliegen de pasta's, loempia's, pizza's en pad thais ons om de oren. Nog een relax dagje in Pai en ons bezoek zit er daar ook alweer op. Een plaatsje waar we qua sfeer makkelijk langer hadden kunnen blijven, maar er is nog meer te zien in Thailand dus we moeten door. De minivan in terug naar Chiang Mai om daar de nachttrein te nemen naar Bangkok. Het grote Bangkok!

De trein was een ervaring opzich. Een persoonlijke beddenbouwer die, wanneer hij het tijd voor ons vond om te slapen onze bedden met een speciale sleutel uitklapte, waarschijnlijk wereldkampioen bedden uitklappen was. Tegen de ochtendgloren kwamen we aan in Bangkok. We hadden al een hotel geboekt dus onze tuktuk chauffeur konden we gemakkelijk informeren over waar naartoe te rijden. We verbleven op het bekende Koh san road. 's Avonds een uitgaansstraat en op het moment van onze aankomst een straat waar de alcohol nog goed te ruiken was en de dronken menigte zich langzaamaan richting hun klamboe begaf. Waarschijnlijk constaterende dat er nergens meer een klein kroegje open was die hun ging voorzien van een alcoholische versnapering. Maargoed, eenmaal ingechecked hebben we we ons snel verplaatst naar het rooftop zwembad. Het Dang derm hotel was een heerlijk centraal gelegen hotel.

Uiteraard hebben we drankjes op Koh san road getest. Ook hebben we geprobeerd met zijn allen het royal palace te bezoeken, maar om een of andere vage feestdag was dit niet toegestaan. Wel hebben we ons laten verwennen met een Thaise massage. Dit hebben we laten doen bij de grondleggers ervan naast het royal palace. Naast dat het een helende en medicinale werking zou moeten hebben was het vooral heerlijk. Als herboren alle botten opnieuw op zijn plek geduwd kwamen we fris en fruitig weer naar buiten. Een lange wandeling terug naar huis en een zwembad duik maakte de sportieve ochtend compleet. Die dag erna zouden we gaan fietsen met zijn 3en, Noor vond het te vroeg en warm voor fietsen, bij de Co van Kessel fietstoer door Bangkok. Een leuke tocht langs wegen die normaal niet zou nemen. Langs tempels en marktjes in de kleinste uithoeken van Bangkok. Die ochtend hadden we ook de boot over de rivier genomen om het culturele plaatje van Bangkok compleet te maken. Die avond hebben we Sky bar bezocht. De bar beroemd van een scene in de film 'the hangover' was gelegen op 64 hoog. Een adembenemend beeld over Bangkok als logisch gevolg. De drankjes en het eten daar waren weliswaar onbetaalbaar. Dus snel een paar kiekjes schieten en snel weg van dit luxe restaurant. Naast de skybar lag de onafgemaakte ghosttower. Een resort dat door financieel gezeur nooit is afgemaakt en waar onlangs op backpacker zelfmoord heeft gepleegd. Schijnt heel vet om te bezoeken maar sinds kort is het niet meer toegankelijk. We hebben het niet eens geprobeerd en hebben het gehouden op een paar foto's vanaf beneden. Iets zei dat we snel weg moesten wezen.

Bangkok zat erop en omdat we wel toe waren aan frisse lucht en strand hebben we ons verplaatst naar Hua Hin. Echter, eerst hebben we in de ochtend nog even snel de floating market bezocht. Een aderlating want totaal anders dan de brochure. Veel toeristischer en niets van de plaatjes die ons voorgeschoteld werd. Toch leuk om gezien te hebben en met een bootje ons door grachten langs winkeltjes te laten varen.

Hua hin was ook rustig. Het is immers overal laagseizoen maar de stranden waren op een aantal kitesurfers na bijna uitgestorven. Alsnog heerlijk vertoeven. Tot een uur of 5 naar het strand en dan richting het zwembad met een smoothie. We hebben nog een scooter gehuurd en ons naar een enorm buddha beeld in de buurt gereden, maar de hitte werd ondragelijk dus lang hebben we het niet uitgehouden. Toen we ook nog tevergeefs een half uur hebben rongedwaald opzoek naar het andermaal gesloten royal palace en een thai een flinke schuiver op zijn scooter hebben zien maken hielden we het voor gezien. Strand werd het. Nog even heerlijk vertoeven op het bloedhete zand en de bijna even warme zee.

De tijd met Nicole en Noor is voorbij gevlogen, maar we hebben er ontzettend van genoten en zijn super blij dat ze langs zijn gekomen. Helaas vlogen jullie 7 mei weer terug naar ons aller Holland. We kijken terug op een mooie periode met veel marktjes, duiken, pizza's, prachtige trips, olifanten, tempels, mooie strand en gezelligheid. Onwijs bedankt!!

1/2

1. Lenie van der Boom:
    19 mei 2016
    Leuk om weer iets van jullie te horen, ik had jullie fantastische verhalen gemist.
  2. Riky de jong:
    19 mei 2016
    Leuk om jullie verhaal te lezen en te horen dat Nicole en Noor het ook leuk vonden om bij jullie te zijn liefs oma
  3. Maria Berkelmans:
    25 mei 2016
    Wat leuk dat Nicoleen Noor jullie zijn komen bezoeken.
    Zij zullen ook wel genoten hebben van al dat Exotisch schoon.En voorjullie fijn dat je weer eens even hebt kunnen bijpraten.
    Tante Ria