Songkran festival Chiang Mai

18 april 2016 - Amphoe Mueang Chiang Mai, Thailand

We hebben er al zeven dagen opzitten in Chiang Mai. Deze zijn zo ontzettend snel voorbij gegaan. Na ons tumultueuze aankomst hadden we snel ons hotel gevonden waar we naar op zoek waren. Mooie prijs met wat comfort en ruimte. We moesten er namelijk een week verblijven omdat we niet tijdens het nieuwjaarsfeest wilden verkassen. Dat was ook meteen waarom onze aankomst zo hectisch was. Nog geen halve stap uit de tuktuk gezet en we kregen al een tuinslang in onze nekken. Happy songkran werd ons vrolijk nageroepen toen we het overtollige water van ons gezich probeerde te vegen. Een, voor ons, nieuwe manier om nieuwjaar te vieren. Het drie dagen durende Songkran festival houdt in het schoonmaken van de buddha voor het nieuwe jaar. Meestal water in combinatie met een witte poeder, maar bij gebrek aan dat laatste voldoet ook enkel water. Wat dus resulteert in een gigantisch watergevecht waarin niemand ontzien wordt en dat drie dagen duurt. Op de eerste dag hebben we dan ook gelijk maar super soakers gekocht en een emmer als het grovere geschut. Hier droom je toch als kind al van. Een watergevecht met duizenden mensen tegelijk. Een heerlijke manier om ook een beetje af te koelen van de dagelijkse hitte. Nog geen strand in de buurt hier in het noorden dus Songkran was een prettige bijkomstigheid om van de 40 graden af te koelen.

Op de eerste avond kwamen we per toeval iemand tegen die we in Siem Reap in Cambodja ontmoet hadden en daar de nodige biertjes mee gedronken hadden. De drie dagen die volgden tijdens Songkran hebben we die biertjes opnieuw gedaan en duizenden liters water gegooid. Een heerlijk festival. Mensen vanuit laadkleppen van pick-up auto's, vanuit tuktuks, vanuit het water en vanuit de kroeg. Nergens was je veilig en iedereen was de sjaak. Hoe hard sommigen ook nee zeiden. Was de één genadig dan we je buurman het niet en kreeg je alsnog de volle laag. Hilarisch.

Na het festival was het ten strengste verboden nog water te gooien dus van het een op andere moment was de stad veranderd van chaotisch naar normaal. Alsof er niets gebeurd was. De littekens van de afgelopen dagen waren nog te zien. Want de riolen konden het water amper verwerken. Wat ervoor zorgde dat hier en daar nog grote plassen op straat lagen. De aangeschafde emmertjes en waterguns hadden sommige in hun zoektocht naar water verloren in de rivier.

De weekendmarkt was enorm. Kilometers lang tentjes en kraampjes met de meest uiteenlopende producten. Vaak herhaald het zich wel, maar je wilt natuurlijk niet die ene kraam missen dus je loopt ze allemaal. Met kramp in de kuiten en voeten als gevolg. Gelukkig kan je af en toe even zitten bij de vele eetkraampjes. Een compleet diner kan je er niet halen dus we hebben dit keer bij 1 een maiskolf gehaald, bij 2 pad thai en bij 3 kip en een smoothie. De weekendmarkt is er alleen op zondag. Voor doordeweeks hebben ze de mindere variant. De night market. Ongeveer hetzelfde maar dan op iets kleinere schaal. We vinden het leuk daar te eten en wat rond te struinen.

Op maandag zijn we wat cultuur gaan snuiven en hebben we een nieuw hotel geboekt. We moeten nog een aantal dagen in Chiang mai vertoeven dus dat gaan we zo comfortabel mogelijk doen. Dan maar een paar eurootjes meer. Nog wel wat afgedongen natuurlijk. Dus een hotel met zwembad is weer een feit. De middag hebben we besteed aan het bezoeken van een museum. Nou zijn wij zelf niet zo van de musea, maar deze scheen de moeite waard te zijn. Klopte!

Het art in paradise museum heeft een groot arsenaal aan optische illusies en 3d tekeningen. Heel vet om te zien en mee te maken hoe je hersenen genept worden waar je bij staat. Wanneer je de foto's nog op de juiste manier neemt houdt je er waanzinnige kiekjes aan over. Voor de goedkope entree van 400 baht hebben we ons een paar uur vermaakt en het was het meer dan waard. De foto's zullen voor zich spreken.

Nog 9 nachten zijn we van plan in Chiang Mai te blijven dus we kunnen lekker rustig aan doen. Ons visum voor Thailand verloopt wel al bijna dus morgen gaan we even naar de immigratiedienst bij het vliegveld om deze te verlengen. Moet goedkomen en door op een dinsdag te gaan hopen we lange wachtrijden te vermijden. Tenminste als we internet mogen geloven. We gaan het zien.

Tot snel

X

1. Riky de jong:
    18 april 2016
    Weer een leuk verhaal om te lezen geniet met je moeder en zus liefs opa en oma
  2. Sylvia:
    Foto' s zijn hilarisch!
  3. Anne:
    18 april 2016
    Mooi om mee te kunnen beleven hier zo in Nederland
  4. Manouk:
    19 april 2016
    Zo leuk om jullie verhalen allemaal te lezen en jullie zo te kunnen volgen! Veel plezier nog samen!
  5. Yvon:
    19 april 2016
    Wat een mooie avonturen toch weer!!!
  6. Lenie van der Boom:
    19 april 2016
    In een jaar drie keer nieuwjaar vieren dat maak je niet vaak mee! Geweldig!
  7. Maria Berkelmans:
    19 april 2016
    Bij zo'n temperatuur is een emmertjewaterwelkom denk ikhahaha!!!!!!!