Singapore

6 juni 2016 - Singapore, Singapore

Voordat we naar Indonesië zouden vliegen hebben we nog een aantal dagen vertoefd in Singapore. We waren toch al van onze originele route afgeweken dus waarom niet nog wat meer. Singapore is een klein eilandje aan de zuidoost kust van Maleisie. Het is een land opzich. Ondanks dat het hemelsbreed het land niet breder dan 50 kilometer is heeft het een aanzien van een wereldland. Dit voornamelijk vanwege zijn waanzinnige, gelijknamige en tevens enige stad, Singapore. De skyline met tig wolkenkrabbers van de bekendste marktleiders in de financiele sector, het grootste reuzenrad van de wereld en waanzinnige shoppingmalls met de duurste hotels. Sommige waren aan Marina bay al te boeken voor een slordige 5000 euro per nacht. Ja, euro ja. Niet de lokale Singapore dollar die 1,5x een euro is. Kijken was gelukkig gratis.

Op de eerste dag, de dag van aankomst, begon het gelijk slecht. Dat Singapore bekend staat om zijn propere straten, stricte regels en hoge boetes op relatief lichte vergrijpen werd ook ons meteen duidelijk. Na het inchecken bij de douane de roltrap af weer op zoek naar onze bus die. Nergens te bekennen. We hadden er blijkbaar langer dan de gewenste 20 minuten over gedaan om door de douane te komen en dus was de bus zonder ons verder gegaan. Enorm frustrerend. Gelukkig hadden we in Vietnam en Cambodja al voor wat hetere vuren gestaan en wisten we hoe we dit varkentje konden wassen. Niet veel later kwam namelijk van hetzelfde bedrijf de volgende bus al. Die hebben we mooi gepakt en ons af laten zetten net buiten het centrum van Singapore.

Net zoals in Kuala lumpur hebben we ons niet gek laten maken door de taxi's en zijn we rustig op zoek gegaan naar een uitleg over het metro- en treinnetwerk. Singapore heeft een geweldig netwerk wat dat betreft en het duurde dus ook niet lang voor we van een lokale zakenvrouw uitgelegd hadden gekregen hoe het werkte en waar we naartoe moesten. Top. Na deze lange dag reizen checkte we rond 22:00 in ons hotel en vielen we al gauw in slaap.

De volgende dag was het vroeg tijd. Na de hel van een nacht naast een Chinees, die in zijn eentje flinke gooi heeft gedaan het gehele amazone gebied in een nacht te kappen, maakte we het redelijk goed. Vanwege de hoge prijzen van alles in Singapore sliepen we voor de verandering 4 dagen in een dorm. Na het ontbijt wat bestond uit wit brood met jam en koffie konden we met frisse moed de stad verkennen. Optimistisch allerlei metrokaartjes gekocht en als eerste stond het nationaal stadion op de planning. Een reuzachtig stadion gebouwd voor de olympische spelen van 2010 met een capiciteit van 60.000 mensen was helaas niet van binnen te bezoeken. Echter, een kant was open waardoor we een kleine glimp van binnen konden opvangen.

Tegen de avond en na een stevige lunch met oud Hollandse kaas zijn we richting marina bay gegaan. Het financiele hart van Singapore en de plek waar het gigantische marina bay sands resort staat. Het gebouw met een boot erbovenop. Geweldig om te zien en we bleven maar foto's schieten. Als afsluiter zijn we nog naar de lichtshow in het marina bay park gegaan en de lasershow op het water bekeken. Werkelijk alles in deze stad moet mooi, groot en duur zijn. En bovenal, alles overtreffend. Voor de overview van al deze waanzinnige gebouwen zijn we naar Level 33 geweest. Een bar op 33 hoog gelegen in het glazen gebouw van Standard Chartered. Adembenemende beelden vanaf die hoogte op de prachtig verlichte baai.

De tweede volle dag zijn we wat dieper de stad in gegaan. Het park bezoeken en een aantal shopping centra. Alle grote merken van overal ter wereld zijn hier vertegenwoordigd en als je een beeld wilt krijgen van hoe groot, over de top en luxe deze centra zijn. Nou, als je het lopen in deze mall zat ben dan je je laten brengen naar de volgende winkel. Niet door een roltrap of lift. Nee door een boot. Een heus rivierenstelsel was in dit gebouw. Hoe bedoel je: 'mag wat kosten'. Verder door de stad slenterende merkte we al gauw op dat de stad daadwerkelijk ontzettend schoon is. Nergens is straatvuil te bekennen en ze vegen werkelijk overal. De straatversiering is zo vet. Een wereldkaart van 50 bij 50 meter gemaakt van planten op een muur. Dat soort dingen, geweldig mooi en te veel om op te noemen.

Tijdens dit weekend waren de Singapore roei kampioenschappen. Roeiteams van over de hele wereld kwamen naar marina bay om zich op het hoogste podium te kunnen begeven aan het einde van de dag. Wij hebben alleen de finales gekeken. Vooral de mannen 22 in de dragonboat gingen behoorlijk rap. Onder ritmisch getrommel van de leider in de boot peddelen ze geheel synchroon in zieden tempo naar de overkant. Hoofdprijs 5000 singapore dollar.

Over snelheid gesproken. Terwijk aan de ene kant van het water de roeiwedstrijden aan de gang waren stuitte we perongeluk op het circuit van de grand prix van Singapore. Geheel als waarom het circuit bekend is, namelijk, deels door de straten van Singapore. De wit rode blokken liggen langs de weg op stukken waar nu gewoon verkeerd reed. De pit lane hebben we ook bezocht en daar stond het naambordje van Max Verstappen en team al klaar. Mooie foto's kunnen maken van het circuit met het resort en het reuzenrad op de achtergrond. Jammer dat het circuit pas september gereden gaat worden.

Ondertussen moesten we tijdens ons verblijf hier ook nog bekommeren om iets anders. We moesten vliegtickets naar Indonesie regelen. Nou is dat niet zo moeilijk, maar als je twee keer je creditcardcode fout intoetst breekt het zweet je toch uit. Na vele navragen en contact met bank en andere instanties toch maar een derde poging gewaagd. Met succes, maar wat hebben we in stress gezeten. De tickets zijn in ieder geval binnen. We kunnen naar Medan op Sumatra, Indonesie.

Nadat we die dag pole position alvast gepoetst hadden voor Max hebben we het drijvende voetbalveld op de foto gelegd en ons opgemaakt voor de finales van het roeievenement. Aan het einde van de prijsuitreiking zou een vuurwerkshow volgen. In het donker met deze skyline op de achtergrond wilde wij die absoluut niet missen. Het was het wachten waard. Wat een oorverdoven lawaai zo midden in die baai omringt door die wolkenkrabbers, maar bovenal schitterend. Een mooi einde van wat vooral dure, mooie, drukke dagen waren.

De laatste avond hebben we onze tas vroeg ingepakt na alweer wat rijst met groente. Om 7:30 worden we namelijk op het vliegveld, Changi, verwacht voor onze vlucht naar de jungle. We hebben er zin in. Oerang oetans, here we come!!!!

1. Lenie:
    6 juni 2016
    Hopelijk genieten jullie in Indonesië net zo als al die andere landen en wat zou het geweldig zijn als jullie de oerang oetans echt te ziens krijgen Dat lijkt me echt fantastisch. Geniet ervan!!! Groetjes
  2. Maria Berkelmans:
    9 juni 2016
    Wat een tref al die evenementen in Singapore! Dat is natuurlijk geweldig om in z'on wereldstad mee te maken.
    Numaar volop genieten vande oerwouden, groter contrast kun je niet hebben!