Phong nha, Hue en Hoi an. Happy new year!

8 februari 2016 - tp. Hội An, Vietnam

Happy new year! Ja, op 8 februari inderdaad. Wij hebben namelijk gisteren nieuw jaar gevierd in Hoi an. Want waarom zou je zo een mooi feestje niet twee keer vieren. Waarom de Chinezen er precies een andere kalender op nahouden weten we niet precies, maar voor ons was er in ieder genoeg reden om de bloemetjes eens flink buiten te zetten. Rond de bruggen en de rivier in Hoi an hadden alle lokale families en toeristen zich verzameld om een waar vuurwerkspektakel te zien losbarsten om 00:00. Nadat we wat biertjes op de kop hadden getikt, voor prijzen waar een westerse barman zijn glazen nog niet eens omspoelt, hadden we een mooie plek gevonden om het vuurwerk te kunnen zien. Om twaalf uur precies begon het dan eindelijk. Een show die zijn weerga niet kent zo immens en mooi. Het ene sterrenboeket nog mooier dan de ander en de ene knal nog luider dan de vorige. In het vuurwerk budget was in ieder geval niet gesneden. De stad was, naast het vuurwerk, prachtig gemaakt door de overheid. Overal gekleurde lampionnen, kaarsen en fakkels. De lokale lekkernijen waren niet aan te slepen op elke hoek van de straat. Zelf hebben de vegetarische loempia's nog maar eens getest. Lekker! Leuk om het Chinese nieuwjaar ook eens mee te maken. Voor de geïnteresseerde onder jullie, maar jullie wisten het waarschijnlijk al, het is het jaar van de aap!

Vier dagen eerder hadden we het wachten op het treinstation gelukkig overleeft en hebben rond een uurtje of 9 ingecheckt in ons hotel in Phong nha. We zouden daar maar 1 nacht blijven. Dus we hebben onze spullen opgeborgen, wat research gedaan en zijn op de scooter gesprongen om het 65 km lange nationaal park te verkennen. We hebben paradise cave bezocht en de botanical gardens. De laatste, daar hebben we ons eerste aapje gespot. Het werd immers, the year of the monkey! Paradise cave was een grot van enorme omvang. Niet zo lang geleden ontdekt, maar toch een van de grootste van de wereld. Ondanks dat de entree best prijzig was hebben we er ons aan gewaagd en hebben we deze grot bezocht. Het was het meer dan waard. Voldaan zijn we die avond vroeg naar bed gegaan want we waren nog onwijs moe van de oncomfortabele treinreis van de nacht ervoor. De dag erna werden we na ons omelet opgehaald door de bus die ons naar Hue brengt.

De twee dagen in Hue zijn ontzettend snel voorbij gegaan. Heel drukke stad waar iedereen voornamelijk bezig was met de laatste inkopen doen voor het nieuwjaar. Gelukkig hebben we die drukte een beetje omzeilen door de Hue royal citadel te bezoeken. Volledig heropgebouwd na bombardementen uit de oorlog. Mooi om gezien te hebben. Hue voor de rest had niet zoveel spannends. We hebben nog een aantal tempels in het dorp opgezocht, maar doordat het weer een beetje begon tegen te werken hebben we besloten terug te gaan naar het hotel. 'S avonds zijn we heerlijk uit eten geweest en hebben we ontspannen met een drankje de hotels voor de komende dagen geboekt. Daarna gepoold en voetbal gekeken. We raken steeds meer verslaafd aan de Vietnamese koffie hier. De zoete melk die ze gebruiken en de manier waarop ze het zetten is leuk. We raken er steeds meer aan gewend, de gebruiken van de oosterse keuken. Noodles, rijst, ei, soja, koffie en bia(bier), genieten!

Inmiddels is het dus het dus dag twee in Hoi an. We hebben fietsen gehuurd en zijn opnieuw de stad door gegaan. De oude Japanse brug en het oude gedeelte van de stad hebben we door gewandeld alvorens we gingen eten bij lokale restaurantje. Nou restaurantje, hier in Vietnam zit iedereen op stoelen en aan tafels waar je kleine nichtje van 1 amper aan past, laat staan wij. We zitten op stoelen die zo klein zijn dat het amper een krukje genoemd zou mogen worden. Eten, ja dat doen we nog steeds met stokjes. We worden er beter in, maar het gaat nog steeds op een tempo dat de laatste paar happen altijd exact dezelfde temperatuur zijn als voor dat het de pan in ging. Toch vinden we het nog steeds leuk.

Liefs,

1. Lenie van der Boom:
    8 februari 2016
    Voor jullie is het zeker een gelukkig (nieuw)jaar! En geniet van de AAP (jes).
  2. Riky de Jong:
    8 februari 2016
    leuk om jullie verhaal weer te lezen groetjes opa en oma