Catba Island en Tam coc

3 februari 2016 - Đông Hoi, Vietnam

Welterusten,

We zijn net aangekomen op het treinstation van Dong Hoi. We hebben de nachttrein genomen vanuit onze laatste bestemming Tam coc. We moeten twee uur wachten tot we onze bus naar het hotel kunnen pakken. Dus genoeg tijd om even onze blog te updaten.

Onderweg naar Cat ba island dat is waar we gebleven waren. Eenmaal aangekomen bij het hotel hebben we onze spullen gedumpt op onze kamer, die zo goedkoop was dat de receptioniste verbaasd was over de prijs waar voor we het geboekt hadden. Alles was voor gezorgd, handdoeken, shampoo, toiletartikelen en zelfs tandenborstels hadden ze voor ons klaar liggen. Op het eiland hebben we beide dagen een scooter gehuurd. De eerste dag om het eiland te verkennen en de tweede dag om het nationaal park te bezoeken en hospital cave. Een grot die gedurende de oorlog met de Amerikanen omgebouwd was tot een ziekenhuis. De cave bevat op de drie etages maarliefst 17 kamers, een bioscoop, operatiekamers, beveiligingskamers etc. Een indrukwekkende bezichtiging.

'S middags zijn we doorgereden naar national park, één van de mooiste parken Vietnam. Daar hebben we de hoogste berg van het park beklommen en genoten van het uitzicht. Het is lastig zo een uitzicht goed op de foto te zetten vinden we, maar toch blijven we het proberen. Aanhouder wint, zeggen ze toch?! Moe, maar voldaan zijn we uiteindelijk uit eten gegaan en hebben we als afsluiter een borrel gedaan in café Rose. De laatste dag hebben we getwijfeld om te gaan kajakken of niet. We hebben het laten afhangen van het weer. Helaas was het twijfelachtig dus hebben we besloten het niet te doen. We hebben om 13:00 de ferry en bus naar onze nieuwe bestemming ,Tam coc, genomen. Daar verblijven we in een van bamboo gebouwde hut. Nu maar hopen dat er geen hongerlijders panda langskomt en er voor zorgt dat we in de buitenlucht moeten slapen.

De praatgrage gezellige eigenaar had voor ons allen bij onze aankomst om 20:30 een heerlijk glas 'happy extra's voor eenieder klaar gezet. Deze, uit rijst gewonnen, whiskey/wodka wordt door veel locals zelf gemaakt en gebruikt. Fijnproevers als wij zijn hebben we twee stofjes van deze rakkers soldaat gemaakt en eigenlijk was het nog best lekker ook. Tot overmaat van ramp bleek toen het hotel ineens vol te zijn! Althans, onze geboekte kamers. Gelukkig was de eigenaar, die inmiddels al 10 shotjes van dat zogenaamde happy water vakkundige in zijn holle kies had gestopt, bereidwillig en bood hij ons een gratis upgrade aan waardoor we twee nachten in een riante bungalow mochten slapen voor dezelfde prijs. Super!

Na een goede nacht in onze bungalow hebben we Tam coc bezocht. Over de locale zandpaden zijn we richting de kajak gegaan. We hebben een tour over de Trang anh rivier geboeit. Deze zou ons langs vele tempels, grotten en mooie spots brengen. Zo geschiede. Doordat de lucht blauw was en het eindelijk is de temperatuur werd waar we naar verlangde konden we optimaal genieten van het tochtje op het water. We zijn door grotten gegaan, waar we letterlijk in de boot moesten liggen om onze hoofden niet te stoten, en langs prachtige tempels en monumenten. 'S avonds hebben we in een Vietnamese klas gezeten. We hebben een les Engels gevolgd te midden van de lokale kinderen. Een leuke ervaring. Evenals het voetballen met een speciale shuttle. Het is een veer met een rubbertje aan het einde waarmee je, na wat oefenen, kunt hooghouden. Laten we het er op houden dat we nog wat oefentijd nodig hebben.

Na ook onze tweede heerlijke in de bungalow zat het er helaas al weer op. Op naar Phong na. Het grootste national park in Vietnam. Alleen nog even op zoek naar een ticket. Danwel met bus, danwel met de trein. Leek even iets gecompliceerder dan we dachten. Want door het aankomende feest omtrent het Chinees nieuwjaar vraagt iedereen andere prijzen en meestal meer vanwege de feestdagen tot grote hilariteit van ons. Busticket 550.000, spelersbus 560.000, trein met aankomst om 7 uur in de ochtend 440.000. Allemaal te duur vonden we. Toen kwam de vrouw met een laatste bod. Er waren nog een aantal plekken over voor de trein die om 03:00am op plaats van bestemming aan zou komen. Die stoelen waren 137.000 per stuk. Mooi, strik eromheen en daar zitten we dan. Om 03:00 in Dong hoi, we hebben de nachttrein genomen vanuit onze laatste bestemming Tam coc. We moeten twee uur wachten tot we onze bus naar het hotel kunnen pakken. Dus genoeg tijd om even onze blog te updaten.

Tot snel
liefs

1. Yvon:
    4 februari 2016
    Weer een jetlag ....wat zullen jullie lekker slapen.
    Wat een avonturen!!
    Liefs en dikke kus,
    Jullie mams
  2. Lenie van der Boom:
    4 februari 2016
    Ik weet niet, wat je plannen zijn voor straks maar je kunt altijd nog schrijver worden.Ga zo door!
  3. Sanne:
    6 februari 2016
    Ach wat klinkt het goed schatjes, geniet lekker daar en pas op voor gladde stenen Lo ;-)
    Liefs, denk aan jullie!
  4. Monique:
    6 februari 2016
    Wat fijn dat jullie ons thuisblijvers zo laten meegenieten van deze prachtige reis en alle ervaringen!