Ultimate relaxen en carnavals cruise

4 juli 2016 - Flores, Indonesië

Wat een beproeving was dat zeg. De kuitjes deden twee dagen na de enorme bevalling nog pijn. Wat een geweldige groep en geweldige ervaring. We zijn met de hele groep linea recta naar de gili eilanden gegaan na onze afdaling op de laatste dag. Geen gezeur, ontspannen en ijskoude drankjes op witte stranden en aan de azuurblauwe wateren. Hadden we wel verdiend dachten we allemaal.

En inderdaad na een boottochtje met de lokale ferry van ongeveer een half uur tussen meer dan 50 mensen, op een boot die groot genoeg was voor ongeveer 30. Maar het moet als backpacker nu eenmaal goedkoop he. Ingechecht in ons hotel en ons eindelijk na 4 dagen weer eens kunnen wassen en van een normaal toilet gebruik kunnen maken. Voelde heerlijk. Schoon en fris en fruitig zoals iedereen was hebben we ons meteen vergrepen aan het meest luxe restaurant op gili trawangan. Onze Franse vriend, die we onlangs ontmoet hadden, heeft nou eenmaal behoefte aan haute cuisine. Het werd dus het beste restaurant op tripadvisor. De beste pizza en een ijskoude proost. Eindelijk.

Deze dagen stonden in het teken van ultiem relaxen. De gili's, want er zijn er drie, waren zo klein dat je in anderhalf uur rondom het eiland kon lopen. Alsof we nog niet genoeg hadden gelopen hebben we dit ook nog maar even gedaan. Als cooling down zullen we maar zeggen. De reggae barretjes overal op het eiland dwingen je alles op 50 procent te doen. Na 4 dagen bijkomen en nog een nachtje op Lombok zit ons volgende avontuur alweer op ons te wachten. We gaan met een deel van de Rinjanigroep een cruise van 4 dagen en 4 nachten richting Flores doen. Een eiland ver ten oosten van Lombok en Bali en als je zag hoe hard onse boot voer dan begreep je meteen waarom het 4 dagen ging duren.

In de ochtend verzamelden we allemaal in een restaurant. De nodige snacks hadden we al ingeslagen, maar het slimme restaurantje attendeerde ons er nog even op dat we onderweg geen supermarkt meer tegen zouden komen op het water. Dus als je nog bier, cola of ander drinken dan water wilde moest je het nu kopen. Bescheiden als wij en de twee Amerikanen Nick en Joel (ook van de Rinjani) waren namen we een paar biertjes mee voor de smaak. Eenmaal een aantal seconden op de boot, toen bleek wat voor groep we de komende dagen zouden zitten, werd de kapitein gesmeekt nog even te wachten met wegvaren om de biervoorraad toch nog wat aan te vullen.

Daar gingen we dan. 6 Amerikanen, 2 Duitsers, 4 Nederlanders, 1 Zweed, 1 Argentijnse, 3 Fransen, 2 Engelse en de lokale crew kozen we het ruime sop. Het is onbeschrijvelijk wat we allemaal gezien hebben die vier dagen op het water. Waanzinnige snorkelspots, prachtige sunsets en sunrises, manta rays, schildpadden, prachtige koraalriffen, komodo dragons en te veel om op te noemen. Hoe slapen op een boot onder de sterrenhemel is valt niet uit te leggen. Wakker worden met een zon die opkomt uit het water aan de horizon is in een woord geweldig. Het komodo national park waar zich op dit moment 2900 komodos rondlopen was waanzinnig. We kwamen er een tegen die net een varken aan het verslinden was. Er is te veel om te benoemen dus dat komt later wel. Het was het allemaal zo waard. Een prachtige (carnavals)cruise. Door iedereen zo benoemd omdat het niet alleen de derde avond feest was maar op alle.

Na 4 dagen kwamen we weer aan op het vaste land. Evenwichtsoorgaan moest wel weer even wennen. Met de hele groep zijn we de dag erna weer een hele dag het water op gegaan. Niet met de bedoeling naar onze volgende bestemming te gaan, maar om te duiken. Drie duiken stonden er op het programma. Chrystal rock, golden passage en tawatta kecil. Voor het eerst in ons leven wilde rifhaaien gezien. Niet de grootste ter wereld maar neem van ons aan. Als zo een twee meter lang gevaarte langs je zwemt ben je in opperste staat van paraatheid en is van ontspanning geen sprake meer. Ook nog schildpadden gezien en nog meer haaien en roggen. Geweldig en niet voor niets een van de mooiste duikplekken ter wereld. Te weinig mensen gaan naar flores. Bijna geen toeristen, wat het voor ons des te aantrekkelijker maakte. Prachtduiken die we met een fikse korting konden krijgen omdat we met(dezelfde) grote groep waren als de carnavalscruise hadden.

Flores is een prachteiland met schitterende natuur. Ook de dagen na de boottrip stonden in teken van opfrissen want na de jungle tour en de beklimming van de rinjani had ook de cruise geen knappe douche en toilet aan boord. Een heerlijke douche was na 4 dagen wel weer lekker. Al moeten we zeggen dat jezelf wassen in de oceaan bij zonsopkomst een geweldig iets is. Zo ontzettend blij dat we besloten hebben naar dit eiland te gaan. Helaas geen cruise terug, maar een vliegtuig naar Bali. Een week op dit toeristische eiland vertoeven voordat onze visa verlopen en we Indonesie moeten verlaten.

Wat gaan de dagen snel en wat is indonesie een prachtig land. Dagen tekort om dit land te kunnen bezichtigen.

Nu nog even relaxen op Bali! Wat een straf

1. Yvon:
    4 juli 2016
    Het houdt niet op, fantastisch!!!... Wat een avonturen hebben jullie weet beleefd. Xx
  2. Riky de jong:
    4 juli 2016
    Wat hebben jullie weer veel gezien jullie komen straks niet uit verteld Liefs opa en oma
  3. Roosje:
    5 juli 2016
    Je verhalen zijn elke keer weer geweldig!
    Toch kan ik niet wachten om je weer in m'n armen te hebben!
    Dikke kus voor jullie beide XX
  4. Oma Marianne:
    7 juli 2016
    Wat hebben jullie een avonturen beleefd ,ik heb ze met veel plezier gelezen. Morgen ben je weer thuis en dan hoop ik je gauw weer te zien.Liefs oma.
    Lonneke nog een mooie reis toegewenst .